Sovmorgon :D

Det fick jag idag och en oväntat och en riktigt glädjande överraskning riktigt tidigt i morse.

Vaknade först av att Perra var in i mitt rum och hämtade Ina som vägrade lämna sängen då han ropade och försökte lyfta upp henne. Då gör man sig extra tung och väger lika mycket som en elefant som Perra säger. Bara strax efter innan det var dags för honom att åka vidare till jobbet kommer han och väcker mig halvt om halvt för att tala om att min underbara guldvärda granne Anna ville ta en morgonprommis med Ina. Vaknar någon timma senare av att jag har en blöt hund i sängen och ska mysa ner sig brevid en. Tyckte att det var väldigt konstigt att hon var blöt då det inte regnade ute. Fick i alla fall lov att stänga ute Ina från mitt sovrum då hon alltid hoppar upp i sängen då jag inte vill när jag har somnat. Vaknar runt halv 9 i morse och ser att jag har fått ett sms av Anna (Grannen) att hon hade varit ute med Ina i ca 1h och att hon hade fått badat. Vilket förklarade en blöt hund tidigare på morgonen :) Men hade i alla fall en trött hund fram till runt kl 11. Tack vare Anna så behövde jag inte stressa på allt för mycket med städning och tvättning på morgonkvisten innan. Det lilla underlättade verkligen en del för mina planer idag. Hann med det mesta men inte allt.

Har ofrivilligt inhandlat mig ett par nya jogging/proimenad skor idag då Ina under sin rastlöshet efter en alltför lång ensamhet i lördags tuggade sönder halva gummisulan på mina gamla :( Hon skulle inte vara ensam hemma så länge som det blev men tyvärr så blev det drastiska ändringar i Perras arbetsschema som gjorde att han inte kom hem fören runt kl 02 på natten. Jag och Nikita lämnade Ina runt halv 4 på eftermiddagen. Perra skulle egentligen ha slutat runt 20-tiden. Men som sagt, man kan inte räkna med det i hans yrke då det drastiskt kan ändras när man minst anar det. Har inte riktigt invigt mina nya skor ännu.

Innan det var dags att åka på jobbet idag, började 1h tidigare också idag blev det ingen lång runda med Ina. Innan det var dags att göra sig klar för att åka till jobbet hann jag som sagt inte med en allt för lång promenad med Ina så jag stannade till vid min stora gräsplan och tränade ögonkontakt vid fot. Då hon lätt börjar tappa koncentrationen och tittar gärna bort precis då hon ska sätta sig eller när man vänder. Försöker jobba bort det samt att gå längre sträckor med ögonkontakt hela tiden. Har blivit lite ”hårdare” med träningen kan man säga. För att Ina ska få sin belöning så är det verkligen ”gör om, gör rätt” som gäller då hon lätt blir loj och tappar verkligen fokus på allt. Så fort hon gör rätt och man belönar henne blir hon helt överlycklig och är inte alls lika loj längre. Då blir det helt plötsligt roligt igen och gör rätt flera gånger :) Bästa belöningen är själv klart den blåbollen. Har varit en av favoriterna sen hon var ca 2½ månad gammal :) Leksaks belöning fungerar mycket bättre på Ina än med godis. Hon äter det men är inte alls lika intressant som leksaker.

Kommentera

