Så ledsen och besviken man blir på människor ibland..

Idag känns det som om att jag komemr att gnälla en del i detta inlägg.

Innan jag tog hem Ina berättade jag vilka regler som jag ville ha det hemma: ingen vanlig mat (korv,köttbullar m.m) då hon redan var dålig på att äta sitt eget torrfoder, inte få tillåtelse att ligga i NÅGONS säng eller soffa, få träffa andra hundar då man var ute och gick. Alla dessa små enkla regler som är lätt att följa då man inte vill ha en hund som ska tigga för jämnan så fort man öppnar kylskåpet och strunta i sin egen mat då man själv håller på med att laga sin mat, slippa ha hundhår överallt! blöta hundar=skitiga soffor och sängar. Vem får städa det+ jo jag så klart. Men tro inte att något av detta hölls särskilt länge. Nämner inga namn men det dröjde inte mer än en dag så var alla dessa regler brytna förutom en av vad jag vet. Den obrutna var hundmöten på promenad. Men det tog inte allt för lång tid de heller innan det bröts.

Idagens läge kommer Ina springandes så fort hon hör prassel i kylskåpet men har lärt sig att det är ingen idé då det är matte eller husse som står där, hoppar upp i ALLAS soffor, blöt och skitig spelar ingen roll. Hoppar upp i sängar, blöt och skitig som om hon vore ren och fin. Men där är det ändå lite skillnad på säng och säng. Hon hoppar upp hos mig när jag har somnat och jag märker det på morgonen när jag vaknar. Märker jag det på natten puttar jag ner henne men det dröjer inte länge innan hon är där igen. Sover man borta och själv är det samma sak. Är Dan hemma vet hon att det inte ens är någon idé då ligger hon så fint så på en bädd brevid sängen. Det enda som fungerar av de mål jag hade från början innan jag tog hem henne är hundmöten så länge inte den andra hunden är jätte upptrissad och drar sig fram då spänner hon gärna upp sig men låter inget och gör inga utfall mot andra hundar vilket jag är riktigt tacksam för.

Andra saker som man inte heller vill uppnå som man har lagt märke till allt eftersom hon har vuxit och tagit till sig olika miljöer och saker. Bollar och vatten är de två andra sakerna som är två av mina större stress och lydnadsproblem. Framförallt vatten! Har lyckats kunna kontrollera hennes jaktinstinkt rätt bra då det gäller katter och fåglar. Hon stannar då man säger åt henne och kommer tillbaka vilket jag är riktigt nöjd med. Om man hinner att se då hon är på väg att börja fokusera på en fågel eller katt och säger Nej direkt i rätt läge så är det ingen fara heller. Men Bollar! Oj, ja där har man en hund som blir helt fokuserad på bollar, speciellt tennisbollar. Som jag berätta om på midsommarn. Bara av att hon såg då man stod och slog tennisbolalr med ett basebollträ blev hon helt galen, sen lyckades hon ta sig lös men inte allt för svårt att veta vart hon tog vägen. Ner på åkern och säka efter tennisbollar. Det har kommit tack vare min kära Dan som älskar att trissa upp henne med bollar tidigare tills jag sa åt honom att sluta med det. Det har blivit bättre men inte till 100%. 

Nu är mitt verkliga största problem vatten. Det är jätte bra att hon inte är rädd för vatten och att bada det är jag glad för men nu har det verkligen gått över styr! Hon hör en verkligen INTE överhuvudtaget då hon är i vattnet. Hon blir så manisk av att bara få simma och plaska omkring. Man får stå där och försöka locka med bollar, pinnar, plaska vid kanten allt möjligt för att få henne att skapa ögon kontakt med en men. När hon väl har gjort det och man ber henne komma vänder hon sig bara om och simmar iväg. Har använt mig av en spårlina för att försöka träna inkallning på henne ifrån vattnet men det har inte hjälpt. Spelar ingen roll om jag står och håller i linan och väntar på att hon ska simma in mot land för att kunna använda mig av inkallningskomandot hon kämpar bara för att simma framåt. Drar man in henne och säger kom för att hon skall förstå så lyssnar hon inte utan kämpar bara på för att ta sig framåt så mycket som möjligt. När man väl har fått upp henne gäller det att ha ögon i nacken och vara kvickare än henne och det vill säga vara väldigt snabb så hon inte hoppar i vattnet igen. Så fort hon har kommit upp hinner hon inte ens ta 3 andetag innan hon ska i vattnet igen. När man är på väg till vattnet gäller samma sak. Hon verkligen hänger sig själv i halsbandet då hon inte får hoppa i vattnet, drar som vet inte vad till vattnet. Ja alla dessa jobbiga saker man kan tänka sig. Det är också en till sak som jag kan tacka min alldeles underbara karl för! Han älskar verkligen att trissa upp henne fast han är fullt medveten om att jag har nog med problem med att få upp henne bara för att han bygger upp hennes förväntningar. När man säger åt honom att sluta med det får man bara till svar ”Klart hunden måste få ha lite kul. Hon blir ju helt galen och glad.” med ett leende på läpparna. Men han är fullständigt omedveten om vart det leder till och hur mycket svårare han gör det för mig att kunna bada med henne.

 

Så jag ber verkligen er mina trogna läsare som jag verkligen uppskattar att ni läser min blogg! Kom med tips och idér om hur jag kan lösa detta vattenproblem på bästa sätt!! För jag vill verkligen kunna gå och bada med henne utan att bli frustrerad, inga idér är för dumma!

12 thoughts on “Så ledsen och besviken man blir på människor ibland..

  1. Hejsan!
    Ja, det låter inte kul alls… hon låter totalt insnöad på det där med vatten!
    Mitt råd är att när ni kommer till vattnet så sätter du dig ner med henne och påbörjar en avslappningsprocess (själv använder jag mig av antingen att jag sitter ner och har hunden liggandes bredvid mig eller också ligger hunden på rygg i mitt knä och vi gosar – som vid kloklippning som är en skön gosestund istället för en bråkstund). Troligen blir det inte så lätt de första gångerna och det gäller att du har TID att vänta ut hunden tills den slappnat av, vilket kan gå väldigt fort eller ta lång stund. Ha tålamod! När hon väl slappnat av går ni därifrån UTAN att bada och utan att berömma (hon har ju inte gjot något extra som måste belönas utan bara agerat önskvärt)! När hon så småningom behärskar den biten – att inte bli totalt uppstressad så fort hon ser vatten, så hade jag börjat med att lägga in ett kommando på när hon FÅR bada. Då är ni i alla fall en bit på väg och jag hade helt enkelt kört med lång lina på henne tills hon så småningom blir kontaktbar trots hon simmar. Själv favoriserar jag apportering i samband med simning – jag kastar boll och hunden apporterar = en behärskad lek som JAG bestämmer och VI har kul ihop. På så vis kan jag promenera med lösa hundar på stranden och när det är dags för simturen, så plockar jag det bästa våra hundar vet: BOLLEN!
    Och tyvärr är det så, att om man vill uppnå ett visst beteende så krävs KONSEKVENS. Antingen sköter du just denna bit själv tills ni fått bukt på problemet eller så måste andra som handskas med hunden respektera dina krav och följa dina instruktioner!
    Lycka till! :)

    • Tack så mycket för ett riktigt bra tips! Det ska jag verkligen testa.
      Nackdelen med apportering i vatten till Ina är att hon inte kommer tillbaka med bollen i land för att få den kastad igen.
      Att ha tid ska jag verkligen se till att ha och hoppas på att hon kommer att förstå ganska snabbt. Får prova med att lägga henne på rygg och gosa. För det gillar hon i vanliga fall.

  2. hejjj! :)

    nej tyra blir inte så trött av värmen – men det blir azi.

    hah jag önskar att mina hundar älskade att bada… ska fanimej träna tyra och älska vatten. så jag har ingen tips om hur du kan träna inkallning. men kanske att gå på grunt vatten och tränainkallning och gå tillbaka till landet och sen tillbaka t vattnet endast på din kommando, så inkallning så gå tillbaka tll landet osv… hmmm :)

    • Tack för tipset! Får pröva mig fram med det sen efter att jag har lyckats dämpa hennes förväntningar av att bara gå till vattnet och kunna ha henne lugn.
      tråkigt att de inte är så förtjusta i att bada då det är en sån bra träning. Hoppas att du kommer att lyckas få henne att börja gilla att bada :)

  3. TRÅKIGT när de andra inte följer dina regler :(
    och det där med vatten.. min ena vovve blir oxå döv när hon simmar.. SURT! I vanliga fall kan hon inkallnining, och om hom gör nåt hyss och jag blir ARG då skäms hon, MEN inte i vatten, hon kommer upp när hon kommer upp, glad o lycklig oavsett hur arg jag är.. En sak som funkat på henne är, jag och en tjej med hennes hund var o bada (hundarna badade) Kallade in smulan, hon kom INTE!!Men sen när hon kom, då gick jag iväg med henne och band hennee vid ett träd helt ensam,jag oh min kompis satt på bryggan och hennes hund fick bada, så fick hon sitta där en stund helt själv,sedan gick jag och hämtade henne, DÅ jäklar lyssnade hon efteråt =)
    alternativt testa att ha en FAVORIT_BÄSTA_LEKSAK som hon får leka med när hon är med dej, det blir lixom eran leksak,som är den bästa i hela vida världen :) kasta en boll och när hon ger den till dej så får hon leka med den bästa =) öva p å land först och sedan nära vatten och sedan i vattenbrynet..gå sakta framåt,såhon verkligen kan det i första steget =)

    • Hej. Trevligt att du läser min blogg. Alltid liak trevligt med att veta av läsare som inte är ens närmaste vänner eller hundägare från samma kennel :)
      Måste endå säga vad skönt att jag har en läsare som har haft samma problem som mig som kan ge idér för en bra träning för att få bort denna ovana :)
      Ja, skulle jag binda upp Ina så skulle hon slilta sönder antingen halsbandet eller också kopplet så det vill jag inte riskera för jag vill inte ha ofrivilla utgifter i onödan.
      Men tips om att ta det lugn redan i närheten är inte heller helt fel. Prövade det idag innan jag hann läsa alla bra tips jag har fått under dagen.
      Jag började träna lydnads moment som fot där jag kräver ögonkontakt hela tiden och så fort hon höll kontakt längre stund fick hon belöning med boll i motsatt riktigt från vattnet och det fungerade litegarnna men hon var fortfarande väldigt uppstressad och det är det jag vill ha bort. För hon blir ganska uppstressad vad gällande bollar som hon verkligen bara ÄLSKAR!
      Tack för din erfarenhet och tips på hur du löste problemet! Kommer nog att använda mig en del av det tillsammans med de andra som har lämnat bra och goda tips och idér :)

  4. Var första gången jag kom in här igår =)
    vart kommer din hund ifrån då?
    Alla mina bestar är bastards =)
    Jag tycker att ofta om man har nåt problem, så öppnar man upp det och pratar om det,eller bloggar =) så kommer ofta lösnnigen av till en :)
    Hoppas du löser det :) kram

  5. om du verkligen vill kan du säkert lära ina att dra :) det lyckades jag med azi, men hon har ont i höfterna, så drar hon mkt lätt – jag jobbar med också liksom, men tyra tar med all hennes kraft för att dra :)

Kommentera

