Badträning, dag 1.

Först vill jag bara tacka för alla goda tips jag har fått ang om mitt badproblem! :)

Som rubriken lyder så hade jag min första badträning med Ina idag. Det gick som jag hade förväntat mig. Fast hon var ändå väldigt lugn när vi gick till vattnet och inte som det var igår eller gångerna innan.  Det var självklart folk vid sjön då det har varit en sån värme under dagen så jag väntade mig inte att det skulle vara folktomt. Vi gick i alla fall och satte oss på ena delen av bryggan där det var som minst folk. Hade bara två äldre damer som låg någon meter ifrån oss och solade. Självklart försökte Ina hoppa i vattnet 3 gånger så fort vi kom fram men sen satt hon vid min sida och var på helspänn, gnydde och pep och hade sig. Jag la henne brevid mig men hela tiden var hon på helspänn och extra mycket blev det då hon hörde en massa plaskade efter folk som hoppade i vattnet, lekte vid/i vattnet eller såg någon simma ute i sjön. Efter att ha haft henne liggandes/sittandes brevid mig försökte jag med att lägga henne på rygg i famnen för att försöka dämpa henne och få henne att koppla av. Vilket hon i vanliga fall alltid älskar att göra. Till en början var hon inte alls samarbetsvillig. Efter en stund lugnande hon ner sig en del men inte allt för mycket. Så fort hon hörde ett plask skulle hon bara vrida sig ur famnen och blev lika uppstressad igen. Då jag märkte att hon inte lugnande ner sig så mycket mer tänkte jag att det kanske är lika bra att bara vänta ut henne. Klappa henne bara då hon var tyst för att försöka få henne att lugna sig lite mer. När det började närma sig 1h blev hon lugn väldigt små korta stunder innan hon blev lika uppstressad igen av att hon såg folk bada.  Det tog strax över 1h innan Ina blev så pass lugn ett tag så jag kunde gå iväg med henne och gå hem. Passade på under den lugna stunden hon kom in i, då hon lätt blev lika uppstressad igen.

Varför jag valde att genomföra badträningen trotts att det var folk där kändes som att varför inhte börja med de värsta störningsmomenten direkt? Det skulle i alla fall bli omöjligt att gå till sjön och se den vara folktom då den är väldigt populär då folk joggar, rastar hundarna runt sjön eller i närheten och nära och bra till bostadsområde. För att vara där och det skall vara folktomt en varm sommardag som denna ska nog vara på natten eller också en regnigdag.

Det enda framsteget om man nu kan kalla det för de är att hon accepterade att hon inte fick hoppa i fast hon kanske försökte ca 4-5 gånger. Var bara att knäppa lite med fingrarna så la hon sig direkt brevid en. Sökte väldigt mycket ögonkontakt för att få höra ett godkännande ifrån mig att få hoppa in och bada. Det känns väldigt bra i alla fall och hoppas innerst inne att det kommer att resultera i något inom kort och hoppas på att hon är lika lättförståd i detta som i det mesta tidigare :) Men det kan lika gärna ta längre tid och inte bli nå mer bad för denna sommar. Skulle vara tråkigt men det är som det är nu. Blir inget bad förren hon sitter lugnt och avslappnat vid min sida!

2 thoughts on “Badträning, dag 1.

  1. så länge!! :) men det är så med hundträning hihi u gjorde helt rätt som vänta ut till hon blev lugn så gick ni hem!

    ja, det är trist med att badställerna blir så fulla, önskar några baställerna var bara för hundar!

Kommentera

