Satsa på jakt?

Kanske ska göra de med Ina. Hon har en rätt så bra nos men det har nog alla hundar i denna situation.

Enda sen Ina var valp har jag mer eller mindre alltid haft henne lös. Oavsett om det har varit katter som gått förbi en eller fåglar som springer/flyger förbi och kunna bryta Inas jakt intresse. har gått förbi med Ina lös som kopplad rådjur som bara har varit några meter ifrån oss utan att hon ens har visat någon tendens intresse för dessa djur. Är ett inlägg där jag har lagt ut en bild på ett rådjur som låg mindre än 10m ifrån stigen som vi var på och Ina var lös. Kopplade henne så jag inte vill att hon ska få upp jaktintresse för dom. Mmm, så länge höll den önskan kan jag lova. Idag när jag och Ina var på väg till våran badträning tog jag först en liten promenad och hade henne lös i ett skogsparti där jag vet är en del rådjur som gått/sprungit och hon har aldrig jagat någon tidigare. Men idag såg jag verkligen hur hon ställde sig och blev fokuserad på något, vänder mig åt samma hål och ser två stycken rådjur springer för sitt liv med Ina efter. Säger NEJ och ropar med henne. Inser att det är lönlöst då hon redan hade hunnit bli för låst på dem. Var bara att lubba efter in i skogen och ropa på Ina då jag inte såg åt vilket håll de sprang åt de snabba små rackarna. Blev inge arg eller nånting. Bara ropade och efter en kort stund kom Ina tillbaka och var väldigt belåten med sig själv. Trött var hon på grund av värmen och jakten det märkte man då hon kom fram. Var bara att koppla henne, sa ingenting utan gick bara.

Blir något man måste komma att se upp med nu framöver. Personligen tycker jag att man borde skjuta dom. Fast det är skog så är det inte långt ifrån bostadsområden oavsett vart i skogen du vänder dig. Det är både för deras bästa då det går så mycket hundar i vårat område och det utökar för varje månad känns det som och för oss hundägare. De flesta har sina hundar kopplade men många har även sina hundar lösa. Många hundar sticker inte i vanliga fall men det kan man inte räkna med till 100% . Ina har ALDRIG sprungit ifrån mig tidigare. Detta var första gången och jag var inte snabb nog att kunna bryta hennes fokus. Det kan hända alla andra som har samma pli eller ännu bättre pli på sina hundar. De är trotts allt djur först och främst. Skulle bara vara väldigt synd om en hund skulle skada dess rådjur på grund av att de har hamnat i fel ”skog”.

Det var denna skönhet som jag såg mindre än 10m ifrån skogstigen för några veckor sedan när jag och Ina var ute och gick :)

Kommentera

