Lördag

Ja vad ska man säga..

I lördags tog jag med mig hundarna ut för lite träning. Eller ja, för att träna Ina rättare sagt. La ett enkelt rakt spår på en öppen terräng till Zizzi som fick ligga i ca 30 min men hon förstod inte alls vad hon skulle göra då känndes det så meningslöst att fortsätta träningen med henne eller prova på något annat då jag inte vet vad Helena tränar med henne eller om hon gör det. Det vet jag inte och vill inte heller sabotera något för henne om hon tränar något med Zizzi. Så Zizzi fick snällt sitta och titta på medan jag tränade med Ina.

Tränade lite lydnadsmoment som fot och hit. Har börjat träna ganska hårt på ögonkontakt under fot jätte mycket då Ina gärna vill släppa den och titta på massa annat. Sen inkallningen är oftast väldigt bra och hon har en toppen kontakt när hon har satt sig, men ibland blir hon väldigt loj och lunkar fram, sätter sig snett och m.m. När hon börjar bli så vet jag att hon börjar bli trött för ofatst tränar jag ”Hit” sist då jag vet att det sitter rätt bra och är väldigt nöjd med det momentet så det är mer eller mindre som em sista kul grej innan jag avslutar träningspasset.

Efter lydnaden fick hon ett uppletande. Var riktigt länge sen jag la ett till henne men la i alla fall ut tre leksaker för at jag ville verkligen trötta ut henne. Då jag inte har tränat med henne på ett tag så har hon blivit så hispig och börjar ta till väldigt mycket jakt på sista tiden och det vill jag inte. De två första leksakerna hittade hon ganska fort sen den tredje fick jag skicka ut henne flera gånger, avbryta då hon började gå utanför ramarna, börjar uträtta sina behov under arbetspasset coh så. Men till slut hittade hon den tredje och var riktigt stolt. Där slutade hennes träningspass för den gången och vi båda var riktigt nöjda :) Förutom Zizzi som tyckte såå synd om sig själv som inte fick vara med.

Det som har varit tråkigt med att ha varit hundvakt till henne är att man inte kan släppa henne lös så hon och Ina får springa av sig och verkligen busa med varandra. Då hade jag kunna testat träna uppletande med Zizzi. Menmen.. Man får göra det bästa av situationen i stället :)

Kommentera

