Nu åker buren fram IGEN!!!

Blir bara så less.. Ställer mig samma fråga igen som strax innan jag tog beslutet att lämna tillbaka Rozz. Vad har jag gjort för fel?!

Igårkväll ca 30min innan jag slutar mitt arbetspass får jag ett samtal från Perra att Ina har tuggat sönder heltäckningsmattan i trappen! Vi hade pratats vid tidigare och jag frågade om det var något som hon hade hittat i hallen, ett par nya skor som hade blivit ofrade men icke. Så stolt man kände sig då att det är bara ibland som hon göra såna otyg, men ack så fel man hade endå! Och inte mer än rätt fick jag mig en utskällning av Perra. Visst även om det inte är mitt fel så är det fortfarande min hund och hans hem. Han har haft ett otroligt tålamod med söndertugagde skor, fåtöljer m.m och en hel del kisserier och bajsning inne då jag hade Rozz. Nu var det nog droppen och han blev allmänt less. Fick order om att fixa trappen idag, hur sket han i bara att det skulle fixas sen var det buren som gäller hädan efter eller också skulle jag få göra mig av med Ina. Helt förståligt. Jag skulle nog ha sagt samma sak om jag var i hans sitts.

Jag var så glad över att jag inte behövde ha buren ståendes i vardagsrummet längre efter att jag hade lämnat tillbaka Rozz. Nu hädan efter kommer den att få stå där ett tag till och Ina kommer att få sitta i den varje gång som jag går hemifrån nu just bara för att markera att hon ska inte göra något annat än att bara ligga stilla och ta det lugnt, vänta på att jag ska komma hem. Jag förstår bara inte varför hon har börjat tugga igen?! Har blivit av med ett antal skor sen i juni och sen har hon tuggat sönder en del småsaker. Hon slutade med allt tuggandets strax efter 4 månader. Har pratat med Lina och mamma om det och det vi kom fram till var att det måste vara pga hennes åler. En trottsperiod hon går igenom och har fastanat i ett tugg mönster då hon blir ensam. För hon är varken över/understimulerad då hon får lika mycket promenader nu som innan + att jag aktiverar henne metalt eller fysiskt strax innan jag åker på jobbet för att hon ska vara trött. Men nu då det har varit så varmt ute på förmiddagarna är det ingen mening att anstränga henne så mycket psykist eller fysiskt då hon flåsar hur mycket som helst bara av att springa fram och tillbaka under promenaderna. Tråkigt nog så skulle jag mer än gärna vilja träna med henne strax innan men är det för varmt och hon är trött och dåsig är det ingen idé för då får man inte dom resultaten man vill ha.

5 thoughts on “Nu åker buren fram IGEN!!!

  1. Usch vad tråkigt..:( Likadant med Diza, hon hade öppnat en låda och dragit fram innehållet och börjat tugga saker endel saker. Sen dess har vi också tagit fram buren igen.. Riktigt tråkigt, men de e så de får vara ett tag till. Man vill ju känna sig säker när man åker hemifrån och för hundens säkerhet.. Har dock börjat lämna henne ensam korta stunder nu utan att vara i buren.. :) Så känn sig inte ensam med att ha detta problemet..:)

    //Sofie

    • Jo jag tyckte jag läste det i något inlägg för länge sen. ja det är ritkgit tråkigt, så jag hopaps verkligen att det kommer att släpa igen då det inte bara är jag som blir drabbad. Annars är det bara att se sig om efter ett nytt boende :/

  2. det är samma sak med tyra… hon har tuggat sönder väggarna här, mina föräldrarna är inte alls glada! de är så snäll att ag fick skaffa en till hund när jag fortf bor hemma… suck. vet ej hu ja ska göra-. iband ligger hon ch sover och rörde inte nåt i, ibland tuggar hon väggarna :(

  3. Ferri tuggar oxå på saker ibland när hon är själv (det är bädden hon går hårdast åt). Visst är de tråkigt när de gör det men det brukar vara ”en fas i livet”. Mina 2 andra har också gjort det. De är i en ”knepig” ålder och det händer mycket i deras kroppar och knoppar just nu. Kanske löp på G?Tålamod är ett måste när man är Amstaffägare ;)
    Fortsätt ha henne i buren när du inte är hemma och träna kortare stunder utanför. Märgben är kanon att ge oxå, de brukar vara länge.

    • Jo jag hoppas verkligen på det. För hon har varit duktig nu under dessa två veckor som hon har varit hemma hos min mamma och hemma hos min pojkvänns bror och tjej. Hon har inte tuggat nånting alls och det känns verkligen skönt :)

Kommentera

