Måndagen den 1/8

Var min värsta bil resa EVER!

Började dagen med att jobba extra på jobbet i 3h då de behövde en lunchavlösare. Efter jobbet åkte jag hem så fort som möjligt för att rasta Ina, äta lunch, tanka bilen och ta ut hundpengarna innan det var dags att bege sig ner till Södertälje och fortsätta färden upp till Gävlebro.

Lina en väldigt god vän till mig hörde av sig till mig söndagkväll och frågade om jag kunde vara snäll och hämta upp två hundar av blandras Chihuahua/Papillon, en hane och en tik varav det var stora misstankar om att tiken är dräktig. Tvekade till en början då jag först trodde att jag skulle köra hela vägen upp till Hsand men kom till slut fram till att Lina kunde plocka upp dem i Gävlebro, sagt och gjort. Efter en hel del samtal fram och tillbaka mellan säljarna och Lina för överlämningen av hundar och betalning. Märker att tiken inte alls vill följa med så en av säljarnas äldsta son fick följa med mig till bilen för att få med mig tiken och han hjälpte mig med att få in henne i bilen då hon visade väldigt stor skygghet och rädsla för människor. Vilket verkligen blir bekräftad senare!

Har Ina med mig i bilen också men hon fick ligga i baksätet och småhundarna i bagaget. Har tyvärr ingen hundbur eller hundgrind i bilen. Det gick bra så länge inte Ina kollade in vad som var bak i bilen. Då jag inte har någon fläkt och AC i bilen och det var en väldigt varm dag stannade jag till på en Shell mack mellan Stockholm och Arlanda som ligger på sidan av motorvägen. Rastar Ina och tänkte även rasta små hundarna då jag inte visste när de blev rastad sist och för att ge dem vatten. När vi släppte in hundarna i bilen tog vi av dem deras selen för att de inte ska kunna göra illa sig på något vis. Men det var såna roliga selar som man trär på underifrån frambenen. Vilket menas med att de skulle var lite bökigt att trä på dom. Hann inte så långt och i hopp om att tiken skulle ha känt sig lite lugnare men ack så fel. Tog inte lång tid innan hon hade lyckats hoppa ur bilen och rymde iväg.

Hon började springa ut mot infarten när jag försökte få tag i henne. Men varje steg jag tog mot henne tog hon minst 10 steg åt andra hållet. Så jag försökte ”valla” in henne till andra sidan av vägen mot gräset för att hon inte ska bli påkörd. Lyckades valla bort henne  från infarten men inte riktigt dit jag ville. Det var många bilar som stannade och folk som försökte hjälpa till att fånga in henne utan resultat. Började springa runt macken och jag efter tills jag ser henne ge järnet ner mot motorvägen via utfarten där folk kör minst 110km/h. I hopp om att tiken kommer att stanna efter den lilla skogsdungen som var mellan macken och motorvägen för att söka skydd där. Så jag genade igenom dungen men såg redan då att det var allt var för sent. Hon stod mitt på motorvägen och bara tittade, det tog inte många sekunder till att en bil körde på henne. Var bara att springa dit och vänta på rätt läge för att kunna ta bort henne från vägen innan jag sprang upp till macken igen för att hämta en påse som jag kunde lägga henne i. Frågade en av personalen vart jag kunde lägga henne då jag inte ville ha med en död hund i bilen. De visade mig vart jag kunde lägga henne. Sen var det bara att ringa Lina och förklara hela händelsen och åka upp till Gävlebro för att lämna hanen. Han vågade jag inte släppa ut när jag kom fram utan väntade tills Lina kom för att hämta han.

 

Min värsta bilresa någonsin!

5 thoughts on “Måndagen den 1/8

      • usch usch! jodå fasiken har verkligen inte hunnit med någonting nu. blir nog ingen mer utställning i år tror ja. Skjuter fram det till nästa vår sommar då hon växt till sig lite. sen har ja fått 100% på jobbet så skjuter upp tävlandet ett tag också. hur går de med Inas haltande?

      • Vad kul! Grattis :)
        Hon kommer att bli riktigt fin lilla Diza till nästa år.
        Det har blivit mycket bättre! Ingen hälta alls utan är bara lite svullen och varm men inte mycket. Om man inte vet om det så ser man det inte.

  1. hur har det gått med ensamträningen? kanse du har skrivit om det – men jag har inte så mkt koll på datorn nu när jag haft semester :$

Kommentera

