Olycksfågel

Kan man verkligen kalla Ina för!

Andra dagen vi var i Norge ser jag hur Ina haltar på högerbak och är lite svullet. Kan inte förstå hur hon lyckades med det. Hade inte alls ansträngt henne på något vis under vistelsen då vi var där! Det enda som jag kan tänka mig som har hänt är att hon ska ha skadat sig första kvällen då vi gick bland stenarna vid vattnet, annars har vi bara gått på planmark och inte alls allt för långa promenader. Blev att göra sina behov och en längre på kvällen innan kvällsfisket. Annars låg hon mycket i sin bur i stugan eller i bilen då vi åkte runt till Bodö och andra platser.

Så vila blev det en hel del under tiden i Norge i alla fall och svullnaden gick ner bra mycket och hon använde benet ju mer hon fick röra på sig. Men hon var fortfarande mycket varm och svullen när vi åkte hem. Kom hem på lördag förmiddag till Ramsås. Stannade där över natten innan vi begav oss vidare ner till Sthlm. Under lördagen kom Ds kusiner över för de skulle kräftsfiska på kvällen och jag och D hjälpte till att lägga ut burarna och ta in dom senare på kvällen. När vi hade lagt ut burarna och kom hem igen fick jag veta efter ett tag att en av  Ds kusiner hade kastat boll med Ina i ca 1h. Även om hon var bra i benet och svullnaden hade gått ner mcyket så fanns det fortfarande där och jag gillade inte att hon hade fått sprungit som en idiot efter en boll så länga och så mycket. Samtidigt hade inte jag heller meddelat om att hon var skadad och lite halt på h.bak för de andra när vi kom.

Även om Ina var halt så visade hon inte det och man såg inte svullnaden heller om man inte visste om det. På söndagen när vi åkte hem ser jag att svullnaden har gått upp igen och mycket dessutom. Såg ut som en liten golf boll på hasen och hon slutade att använda benet helt i ca 2-3dagar. Så det blev ännu ett veterinärbesök nere hos broder då vi var hemma hos honom och hälsade på mellan tisdag-fredag. Där fick hon gå lös och aktivera sig själv utan större påfrestningar från oss.

I torsdags hade jag en tid hos veterinären och han ville inte röntga då det inte var jätte akut då svullnaden hade gått ner ca 1 vecka tidigare innan den hade kommit tillbaka.  Svullanden som hade kommit på söndagen som var lika stor som en liten golfboll hade gått ner mycket under natten också. Därför ville han inte röntga henne i onödan om det var/är en inflammations skada eller en stukning kunde han inte svara på så hon får nu gå på smärtstillande igen i 14dagar. Blev det bättre men inte 100% bra skulle jag fortsätta i några dagar till, om det inte alls blev bättre inom 10dagar då skulle jag boka en ny tid för en till undersökning och  eventuellt att man skulle röntga då om det skulle behövas.

Innan vi lämnade veterinären gav han henne första dosen av smärtstillande. Fråga mig inte vad det var hon fick men när vi kom hem till Micke igen var hon mer vild än tam! Använde sig av benet utan problem, sprang omkring med en av alla sina bollar hon har hemma hos Micke. Tryckte upp bollarna i ansiktet om man satt på marken, la den i knät, puffade på en och sprang om kring som en lite iller med bollarna, ruskade dom och hade sig. Självklart fanns svullnaden kvar men inte alls lika stor som dagen innan. Idag använder hon sig av benet, är fortfarande varm och lite svullen. Visar som mest tecken på morgonen eller då hon har legat en längre stund. Hon får inga allt för långa eller aktiva promenader nu heller.

Vill ju ha en frisk och hel hund så fort som möjligt!

Kommentera

