Träning

Idag och igår blev det lite lydnads träning. Var länge sen sist men det gick väldigt bra. Trotts bristen på träning så har Ina blivit bättre med ögonkontakt under FOT-positionen. Har mest tränat på stå under gång och kontakt under fot, höger/vänster sväng med kontakt och rätt position. 

Det gick förvånadsvärt bra tanken på att vi inte tränar aktivt inom lydnad. Ina var kontaktbar till 100%. Kontakten under fot har blivir mycket bättre vilket resulterade i många fler och böttre höger/vänster svängar. Stå efter gång tror jag inte hon riktigt fattar. Är fortfarande på grund där jag måste stoppa henne med handen och säga komandot men hon ser ändå lite förvirrad ut :P

Har lagt märke till Inas favorit belöning, den blåa bollen funkar bäst som belöning på allt. Att hon till och med jobbar lite xtra för just den. Byter jag leksak så stannar hon upp och tittar på mig och talar om att det är fel belöning men inser ganska snart endå att den får duga. Godis är inte ens en tanke på att ge. Det är som att hon äter bara för att och märker inte alls att det är belöning. Tränade lite på läggande med den blå bollen och det gav verkligen resultat. Behöver inte använda handen för att få snabba utan hon gör det självmant och för det mesta snabba och korrekta läggande. Nu när jag har hittat en bra belöning för läggande så ska jag verkligen ta mig i kragen och börja träna oftare på det!

Är ändå stolt över  min lilla tjej att hon är duktig fast det inte alls har blivit så mycket träning :)

2 thoughts on “Träning

  1. Om mina tävlingsnerver håller så hoppas jag absolut på att det blir tävling till våren. Är du oxå sugen på tävling?
    Förresten, har du några planer på att HD/ED-röntga Ina snart?

    • det kommer att ordna sig ska du se :)
      Inte än. just nu har jag fullt upp med att kolla hennes hasleder på båda bak då jag fick en diagnos idag att hon har kronisk artros på båda. Men just nu litar jag inte på denna veterinärs utlåtande utan ska ringa till Regiondjursjukhuset Strömsholm om ett annat utlåtande och en ev operation. :/
      Själv då?

Kommentera

