Nytt hopp!

Jag har tidigare skrivit om att Ina är min lila otursfågel, det är sant.

Idag fick jag en diagnos på henne atton har kronisk hasledartros i båda haslederna och fick mer eller mindre besked om att det inte fanns något hopp eller chans att kunna få Ina bättre med en operation. Blev i stället rekommenderad rehabilitering och att hon skulle gå på Rimadyl för resten av livet. Hon skulle bli bättre under en viss tid men att hon alltid skulle ha ont. Frågan skulle bara vara när inget av rehabiliteringen och rimadylen skulle sluta verka, allt från någon månad till år. Att alla långa promenader, träning och annan aktivitet var uteslutet och att bara vanlig rastning gällde. I mina öron lät inget av detta som ett bra liv för en snart 14måndars ung hund. Om detta är fallet skulle jag välja att få låta Ina få somna in. Trotts att hon skulle få gå på rehab och Rimadyl som hon slutligen skulle stöta ifrån sig VET jag att hon ändå skulle ha ont men inte tillräckligt för att hon skulle halta. Det är inget liv jag önskar något djur, ett djur ska inte få lida oavsett hur ung/gammal dom är!Jag skulle inte tillåta Ina att genomgå det för mitt egen skull. OM jag skulle veta att hon skulle få det mycket bättre av att få somna in än att leva på smärtstillande för resten av livet men ändå vara medveten om att det i alla fall inte skulle räcka i slutändan skulle jag inte tveka en sekund för att göra det bästa för hennes skull.

Tiden efter besöket hos veterinären var jag helt förkrossad och skulle meddela mina närmaste och de som verklige så Ina som en familjemedlem om vilket besked jag fick veta idag. Tack vare att jag gjorde det ringde min bror Micke upp distriktsveterinärerna där han bor för att fråga vad artros är och om det verkligen inte fanns något att göra åt det. För han förstod inte och kunde inte förstå att det inte kunde finnas något att göra åt det. Tack vare honom fick han veta av en veterinär som jag sedan själv ringde upp och pratade med så finns det goda hopp om en lyckad operation. Det rädda min dag idag kan jag lova! Så i morgon ska jag ringa och prata med en veterinär på Regiondjursjukhuset Strömsholm som jag blev rekommenderad att ringa. Finns det goda hopp om operation och att jag vet att det finns väldigt goda chanser att hon kommer att bli bra i slut ändan kommer jag att ta den. Då får hon mer än gärna gå på smärtstillande och rehabilitering så länge jag vet att jag har goda odds att hon kommer att bli så pass bra att jag kan aktivera henne som en frisk hund.

”Hasleden: Osteochondrosen sitter alltid på den mediala (inre) ledrullen på talus (hasbenet). OCD ger tidigt en påtaglig hälta. Vid tidig operation och efterföljande rehabilitering är prognosen skaplig, men leden blir alltid något stelare än normalt. Ibland är osteochondrosen så omfattande att en stor del av ledytan är skadad, och då är prognosen sämre.” Hämtad information från Regiondjursjukhuset Strömsholms hemsida: http://www.regiondjursjukhuset.se/listfiler/koppladefiler/OCD.pd

Det står även information om Osteochondros och fragmentering av processus coronoideus OCD/FPC för andra leder som bog, armbåg och höftled.

 

One thought on “Nytt hopp!

  1. Men uscha då vännen, gud vad ledsen jag blir :'( hoppas verkligen att de kan göra något för henne, hon är ju som sagt en sådan fin och trevlig hund!! Du får ringa någon dag om du vill prata, finns här för dig vännen <3

Kommentera

