Operation och rehab

Som jag skrev förra veckan om besöket på Uppsala Universitetsdjursjukhus fick jag en tid för en operation för höger bak på Ina i tisdags kl 07:40. Åkte upp lika tidigt som vecka innan för att inte fastna i morgon trafiken i Sthlm. Tur var de då hela södra Essingeleden var helt avstäng pga tekniskt fel.

Efter att ha väntat i ca 1h på att kunna lämna in Ina på op fick jag träffa sköterskan som skulle vara mer på operationen. Fick fylla i alla papper som behövdes och fick besked om att hämta Ina runt kl 16:00 om allt skulle gå som det skulle. Om Ina skulle ha allt för ont efter operationen skulle hon troligen få stanna över natten. Men att Kirurgen skulle ringa mig under dagen om besked när jag kunde hämta henne. Fick fördriva tiden med att gå på stan och titta lite, fika, prata med IF och prata med en gammal god vän till mig från lumpen.

If kan verkligen skrämma slag på en! Ringa för säkerhet till IF för att kolla att de skulle ersätta operationen och tur var ju de! Först skulle de inte göra de om inte föräldrarna till Ina var friröntgade. Personen som jag pratade med skulle dubbel kolla med sina kollegor i alla fall för att vara helt säker. Under samtalet berättar jag att jag hade ringt dem någon vecka tidigare för att fråga hur mycket de ersatte i % om det är 100% eller inte och om de även skulle täcka för operationen. Personen som jag pratade med lyckades koppla bort mig när hon skulle prata med sina kollegor och jag var helt förvirrad och tänkta gå in på första bästa Swedbank för att kunna låna ca 11.000SEK för att kunna betala Inas operation. Men ringde upp IF igen och fick som tur var samma person igen och det visade sig att hon hade kollat fel. Om det hade gällt bogleden hade det varit att föräldrarna måste vara friröntgade men att de skulle betala för Inas operation. Plötsligt blev mina axlar mycket lättare på någon sekund.

När jag skulle betala för min sen lunch/fika kl 14:00 fick jag samtal från veterinären som hade opererat Ina och meddelade att allt hade gått bra, att de hade plockat bort en lös benbit på ca 4x2mm stor och att vävnaden där benet hade legat och skavt var väldigt irriterad och hade även blöt lite samt att en hel del vätska hade bildats i det området. Vi kom även överens om att Ina skulle få stanna över natten så att jag kunde få en tid hos sjukgymnasten också för att prata om rehab. Inas rehab består av så mycket stillastående som möjligt, promenader på max 5minx6/dag och efter varje promenad skulle jag göra rörelse övningar, ser mer eller mindre ut som sträckövning eller streching. Ska böja hasleden ca 15ggr lugnt och försiktigt för att få en sån slät yta som möjligt under tiden som brosket växer tillbaka. Inge hopp och lek, inte träffa andra hundar, inga hala golv, inga trappor eller hoppa upp och ner i soffan. skall även kyla ner svullnaden ca 4ggr om dagen med en kyl/värme påse som man kan köpa på apoteket för att få ner svullnaden fortare efter operationen. Använder mig av en blöt kökshanduk som jag lägger på först sen kylpåsen och en torr handduk för att hålla fast det hela i ca 10-15min. Tratt då hon inte är under uppsyn. Så har blivit hemma från extra passen som jag tagit på mig denna vecka sen i torsdags, kommer även att stanna hemma för att vara hemma med Ina lördag och söndag då jag inte hade någon som kunde passa henne under den tiden då jag jobbar.

 

Så olycklig blir Ina med sin ”lilla” tratt som hon går in i allt med och en bild på hur fint hennes sår ser ut.

One thought on “Operation och rehab

Kommentera

