Pigghå

Började dagen men en stor chansning med att fiska 2-3h på dagen. Det bästa på förmiddagen var när vi gick i land vid ett vattenfall och grilla. Vi hade med oss en yxa för att kunna hugga lite ved till brasan av döda gamla träd som låg och skräpade. Efter att vi hade ätit klart så fick Arya resten av korvarna som var kvar i paketet. Arya är inte så förtjust i att bada men har fått mer smak för att blöta tassarna och benen, så djupt att hon kan stå i vattnet. Men att doppa hela huvudet under vatten för att fånga en korv är det ABSOLUT inga problem med! Att hålla korven kvar på land på en lutande sten som lutar ner mot det lilla vatten hållet som blev från vattenfallet är en helt annan sak. Det ser verkligen för roligt ut men så stolt hon blir efter åt. Medan vi satt där och njöt av vädret, miljön, korv med bröd och clownen Arya ser vi två stora stim av makrill som simmar förbi oss flera gånger. Bestämde oss för att åka hem och komma tillbaka några timme senare efter att vi hade ätit middag för att fiska makrill. När vi väl kommer ut igen ca 4h senare såg vi ett litet stim med makrill. D var den ända som lyckades få 1 makrill och jag fick bara torsk. Efter 1.5h-2 senare insåg vi varför det var så lite makrill kvar på samma plats som tidigare på dagen. D ber mig att titta över bord och frågade mig om jag visste vad det var som simmade runt och under båten?Haj, pigghå.

Kvällen slutade med att vi matade hajarna med Ds ända makrill som vi hade lyckats fånga och fiska pigghå. Det var verkligen en fantastisk upplevelse att se hajar i det vilda så här. Man hörde verkligen hur de simmade in i motorn och båten. De var inte alls så små, från 50cm upp till 1.5m

Fast jag tyckte att det var en fantastisk upplevelse så skakade jag av både respekt för hajen och av spänningen. Att se hajarna bråka om maten, hoppa omkring runt båten, simma upp till ytan så man kunde känna på dem om man ville. Det gjorde jag inte, ville inte riskera att bli stucken eller skuren på någon av piggarna de har vid ryggfenorna. Var helt fantastiskt!

2 thoughts on “Pigghå

    • Ja nu vet du ju vart du ska åka om du blir sugen på lite haj :)
      Jag trivs jätte bra här, saknar inte alls Sthlm eller Hsand :)

Kommentera

