Narvikfjället

Bestämde mig redan igår kväll efter min långa underbara promenad med Arya igår om det skulle bli lika fint väder idag på för middagen så skulle vi ta oss en tur upp till Narvikfjället.

09:00 är det strålande sol ute och moln fritt. âter lite frukost och gör mig i ordning för promenaden med Arya. Ville passa på att gå så tidigt som möjligt innan resten av folket i byn skulle börja röra sig. Kom iväg lagomt innan kl 11. Arya hade sele på sig hela vägen som drag hjälp åt mig. Knöt fast kopplet i ryggsäcken fram, hur skönt som helst med lite drag hjälp uppför. Selet fick jag av min underbara vän Lina som hon hade kvar sen djuraffären jag jobbade i som tonåring. Den fungerar bra, har använt den tidigare för kortare löp sträckor. Packade ryggsäcken med kamera och vatten flaska. Man är lagomt anfådd när man väl har kommit upp.

ca 45min senare, 4km med ca 500m stigning och med max tempo på ca 7,2km/h och andan i halsen så hade vi kommit upp till toppen på narvikfjället. Kan lägga till att vi bor på runt 180m högt upp på ett berg och toppen ligger på runt 650m. Både jag och Arya flåsade och var riktigt törstiga. Tur för Aryas skull att det finns en hel del rinnande bäckar efter vägen så hon har möjlighet att dricka vatten efter vägen och svalka tassarna. Efter 10-15min paus var det bara att bege sig neröver igen då jag skulle hinna med att byta om och göra mig redo innan jag skulle börja jobba kl 15:00

Arya är bra rolig. Hon var trött när vi väl kom upp men så fort man gick ner över sprang hon nästan och hade fortfarande en hel del energi kvar! Hon fick springa lös lite grann för att raca av sig lite i en slalombacke som ligger jämte med vägen halvvägs upp. Blev ingen bild då jag inte alls kände för att fotografera. Kanske det blir nästa gång.

Kommentera

