Veckan som gått

Äntligen har jag kommit igång med regelbunden träning. Har sagt till mig själv att jag ska ut med Arya på långa promenader varje dag oavsett väder och om det är ljust eller mörkt ute. Sagt och gjort, denna vecka har vi gått upp till toppstugan Narvik fjället och joggat ner för måndag, onsdag och torsdag. I onsdags hade vi turen att få med riktigt trevligt sällskap upp, Hilde. Det blev då inte jogging ner då oavsett hur mycket Arya än ville. Hade oftas Arya mer springade i luften på vägen ner än gåendes på marken men det gick väldigt bra ändå. Jag har jaft turen att ha slutat tidigt på dagarna så jag kan gå under dagsljus och medans de flesta är kvar på jobb. Jätte skönt att gå upp i stort sett helt själv på berget, sen på vägen ner möter man folk som också går sin dagliga motionsrunda efter jobb med/utan hund.

Idag så bestämmde jag mig för att åka skider då vi äntligen har fått snö i Narvik! Åkte till ett ställe som ligger i Vassdal som jag vet att det inte brukar vara mycket folk på och att det är ett bra ställe att träna med att åka skidor. Är inte så duktig på skider så vill gärna åka på ett lätt ställe utan att bli allt för mycket störd av andra personer tills jag känner mig säker på att kunna åka skider sjäv innan jag börjar träna Arya med att dra mig/oss på skidor. Det gick väldigt bra idag. Var väldigt mycket snö där vi åkte och helt orörd snö. Det passade oss perfekt då kunde Arya få springa lös medans jag fick slita med att göra skid spår. Sträckan var inte längre än 2km enkel väg men det känndes i armar och speciellt benen kan jag lova efter veckans motion upp på Narvik fjället. Arya plöjde i snön utan problem fram och tillbaka och verkligen njöt av att få springa av sig i djup snön. Så nu har jag en helt utslagen hund hemma efter 4km plöjning i djupsnö.

Överlycklig matte är jag nu kan jag lova! Att jag äntligen har lyckats få Arya slutkörd utan att vi har varit i Härnösand i några dagar där hon springer lös ute på Peters går dagarna i ända, det känns helt fantastiskt kan jag lova!

DSC_0032

Kan man bli mer norsk än så här? ;)

DSC_0020 DSC_0030

Kommentera

