Underbara helg

I helgen gjort jag och gubben lite tvärtom.
Istället för att han skulle komma hem över helgen åkte jag ner till honom i Voss. Vi hade en fantastik helg. Kul att få se det han jobbar med istället för att höra prat om det varje dag. Nu har man en större bild och en någorlunda större förståelse för hans arbete.
Jag fick flyga via Kiruna då det var det billigaste biljetten att få tag i ner till Bergen. Det passade oss väldigt bra, för vi hade den turen att vi då kunde lämna Arya på Laxforsens hundpensionat som ligger ca 15min söder om Kiruna.
det blev första flyget från Kiruna ner till Arlanda där jag spenderade tiden med att läsa bok och dricka kaffe, även blev det en och annan flaska och småsaker som fick följa med från taxfreen och de små butiker de har på terminalen. Landade i Bergen strax innan kl 14.
Lördagen spenderade vi först i Voss och tittade lite, hittade en fantastisk sport/frilufts butik. Blev helt förälskad! Innan vi åkte tillbaka till Ds lägenhet för att packa väskorna innan vi skulle bege oss till hotellet som D hade bokat till söndag.
Vi åkte den gamla vägen mellan Voss och Bergen, den så kallade ”turist-vägen”. Väldigt vackert, många ställen kändes det lite granna som att man var och bilade utomlands. Under tiden som vi satt i bilen sprack det upp till klarblå himmel och ca 28grader varmt. Jag blir fortfarande lika imponerad över hur fort det kan växla mellan miljöerna på fjäll och nere på byn. Nere i byn var det varmt, vindstilla och all snö borta. Sen efter att man kör upp över mot fjällen går graderna ner lite och det är fortfarande snö kvar. Man ser personer lättklädda i samband med skidor. Efter att man har passerat fjället och är på väg nerför får man känslan av att man körde igenom en trollskog innan man ner till byn igen på andra sidan fjället. där blev det ett till stopp på XXL-butik. Blev helt frälst igen kan jag lova! Men denna gång lämnade jag plånboken med vilje i bilen för att jag INTE skulle handla något. Och tur var det kan jag lova. Annars hade jag kommit ut med en och annan påse igen.

Kommentera

